GIMNASTYKA KOREKCYJNA W SZKOLE – JAK JĄ ZORGANIZOWAĆ I DLACZEGO WARTO?

2023-02-03



Młode organizmy są niezwykle podatne. Wszelkie błędy związane z postawą skutkują więc zazwyczaj poważnymi problemami, których trudno się pozbyć w dorosłym życiu. Dlatego gimnastyka korekcyjna w szkole jest tak cenna. Dzięki niej dzieci wyrabiają w sobie prawidłowe nawyki i mogą skorygować wady spowodowane np. długotrwałym siedzeniem przy komputerze. Dowiedz się więcej na temat zalet gimnastyki korekcyjnej oraz tego, jak można ją zorganizować.

GIMNASTYKA KOREKCYJNA – KOREKTA I ZAPOBIEGANIE WADOM POSTAWY

Tryb życia społeczeństwa jest niestety coraz bardziej stacjonarny. Współczesne dzieci bardzo dużo czasu spędzają przed ekranami (np. komputerów czy smartfonów), co sprzyja powstawaniu wad postawy. Gimnastyka korekcyjna wdrożona w młodym wieku pozwala jednak im zapobiec, a także skorygować już powstałe nieprawidłowości. Są to zajęcia składające się z zestawu ćwiczeń nakierowanych na:

• utrwalanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała,

• zwiększenie siły mięśni,

• zwiększenie sprawności i wydolności.

Wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za utrzymywanie prawidłowej postawy, rozciąganie tych skróconych i skracanie nadmiernie rozciągniętych to procesy, które zapewniają widoczne i trwałe efekty. Dzięki temu dzieci uczęszczające na gimnastykę korekcyjną zdecydowanie rzadziej mają problemy z kręgosłupem, stawami czy płaskostopiem. Ponadto zajęcia zapewniają niezbędną młodym ludziom dawkę ruchu i pomagają zachęcić do regularnego ćwiczenia.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA A GIMNASTYKA KOREKCYJNA

Samo unikanie aktywności fizycznej w młodym wieku może mieć bardzo poważne konsekwencje. Sport pomaga bowiem rozwijać mięśnie, stawy i kości oraz stymulować pracę serca, płuc i układu nerwowego. Regularna aktywność fizyczna warunkuje prawidłowy rozwój, a ponadto wpływa na dobre samopoczucie. Podczas ruchu wytwarzane są bowiem endorfiny nazywane hormonami szczęścia. Dzięki temu ćwiczenia poprawiają humor i pomagają radzić sobie ze stresem. Co więcej, pomagają zwiększać sprawność umysłową, a więc mogą się przełożyć na lepsze wyniki w nauce, zdolność skupienia czy zapamiętywania, które będą procentować także w późniejszym życiu. Stymulują także naturalną odporność. Ponadto regularny ruch pomaga utrzymać prawidłową masę ciała, wpływając na zdrowie fizyczne i psychiczne dziecka. Co więcej, może sprzyjać nawiązywaniu kontaktów towarzyskich i pomóc odnaleźć się w grupie rówieśniczej.

Jednym ze sposobów na regularny ruch jest właśnie gimnastyka korekcyjna, która niesie za sobą również szereg innych korzyści.

MATERAC DO GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ /SKŁADANY, 3 CZĘŚCIOWY/


GIMNASTYKA KOREKCYJNA – IDEALNA AKTYWNOŚĆ DLA DZIECI

Gimnastyka korekcyjna jest uważana za jedną z najlepszych aktywności dla młodych ludzi. Wymaga jedynie umiarkowanego wysiłku fizycznego i nie wymaga szczególnych zdolności. Jest też pozbawiona agresywnej rywalizacji, która może onieśmielać niektóre dzieci. Opiera się na prostych ćwiczeniach oraz zabawach, które zapewniają niezbędny ruch oraz pomagają kształtować prawidłową postawę ciała i związane z tym nawyki.

Gimnastyka korekcyjna w szkole może być częścią zajęć wychowania fizycznego. Coraz częściej organizuje się również zajęcia dodatkowe tego typu. Dzięki możliwości skoncentrowania się tylko na ćwiczeniach skupionych na korekcji postawy jest ona niezwykle efektywna. Odpowiednio prowadzona (kluczowe są różnorodność ćwiczeń oraz stosowanie formy zabawy) może być również bardzo lubiana przez dzieci.

GIMNASTYKA KOREKCYJNA – JAK JĄ ZORGANIZOWAĆ?

Program gimnastyki korekcyjnej powinien obejmować szereg ćwiczeń oraz zabaw ruchowych. Pomagają one korygować takie problemy jak:

• boczne skrzywienie kręgosłupa,

• płaskie lub okrągłe plecy,

• płaskostopie,

• koślawe lub szpotawe kolana.

WORECZKI GIMNASTYCZNE


Zwykle są wykonywane zarówno przy użyciu wyłącznie własnej masy ciała, jak i z rozmaitymi przyrządami. Bardzo ważny element programu gimnastyki korekcyjnej stanowią zabawy ruchowe, które zachęcają dzieci do aktywności i uczestniczenia w zajęciach. Mogą one obejmować m.in.:

• toczenie piłki głową w parach,

• tradycyjnego berka, w którym można zapobiec złapaniu poprzez przyjęcie prawidłowej postawy,

• zbieranie stopami rozrzuconych po sali kawałków gazet, woreczków gimnastycznych lub innych drobnych przedmiotów,

• chodzenie dookoła sali z wysoko uniesionymi kolanami oraz maksymalnie zgiętymi stopami – tzw. żurawie.

Ponadto zaleca się wykonywanie ćwiczeń z piłkami gimnastycznymi, lekkimi ciężarkami czy szarfami. Na wyposażeniu sali do gimnastyki korekcyjnej powinny się znaleźć również materace oraz drabinki gimnastyczne. Czasami wykorzystuje się także skakanki, ringo, hula-hoop, bloczki rehabilitacyjne i wiele innych przyrządów. Zadaniem nauczyciela jest takie prowadzenie zajęć, aby były one nie tylko skuteczne, ale również przyjemne. Dzięki temu korzystne nawyki łatwiej się utrwalą.