Skok przez kozła może, ale nie musi być zmorą dla uczniów. Zależy to od nauczyciela i tego, w jaki sposób przygotuje on dzieci do wykonania tego siejącego postrach ćwiczenia. Jak nauczyć uczniów skakać przez kozła? I co powinno znaleźć się na sali gimnastycznej, aby móc poprawnie wykonać to ćwiczenie? Wyjaśniamy!
PO CO W SZKOLE SKOK PRZEZ KOZŁA?
Skok przez kozła to nie fanaberia nauczycieli. To ćwiczenie ma pomóc uczniom doskonalić sprawność fizyczną oraz pokonywać własne bariery psychiczne. Ten najłatwiejszy, podstawowy gimnastyczny skok:
• rozwija skoczność – to ćwiczenie może być wykonywane z odskocznią (w łatwiejszej wersji) lub bez. Jednak w obu przypadkach uczeń musi energicznie skoczyć, by wysoko się odbić i pokonać przeszkodę,
• kształtuje koordynację ruchową – by rozpędzić się, odbić i przeskoczyć kozła ważna jest współpraca nóg, rąk i całego tułowia,
• może podnieść pewność siebie ucznia – poprawne wykonanie ćwiczenia, które na początku wydaje się bardzo trudne, dodaje dziecku skrzydeł. By tak się stało, pedagog musi pracować również nad postawą emocjonalną uczniów. Nauczyciel powinien motywować dzieci i młodzież oraz doceniać ich najmniejsze sukcesy podczas nauki skoku przez kozła.
SKOK PRZEZ KOZŁA – TECHNIKA WYKONANIA. JAK PRAWIDŁOWO WYKONAĆ TO ĆWICZENIE?
Prawidłowy skok przez kozła składa się z kilku etapów. Aby poprawnie wykonać to ćwiczenie, uczeń musi:
1. rozpędzić się i obunóż naskoczyć na odskocznie, a następnie mocno się z niej odbić;
2. odbijając się od odskoczni, wykonać zamach ramion w górę;
3. naskoczyć na kozła i odbić się od niego rękami, jednocześnie rozkładając jak najszerzej proste nogi – w pozycji jak do szpagatu tureckiego;
4. wylądować w półprzysiadzie o nogach zwartych.
SKOK PRZEZ KOZŁA – METODYKA NAUCZANIA. PRZYGOTOWANIE DO WYKONANIA ĆWICZENIA
Chcąc nauczyć uczniów skakać przez kozła, nie można rzucać ich na głęboką wodę. Dzieci i młodzież potrzebują czasu, aby na lekcjach wychowania fizycznego poprawić swoją szybkość i skoczność. W tym celu podczas zajęć nauczyciel powinien zaproponować uczniom odpowiedni zestaw ćwiczeń.
Nauka skoku przez kozła – odbicie się od podłoża
Takie ćwiczenia można wykonywać w parach. Uczniowie mogą odbijać się od podłoża, opierając dłonie o barki swoich kolegów. Warto także wcześniej oswoić dzieci z samym kozłem. Służy temu ćwiczenie, podczas którego uczniowie odbijają się od odskoczni. Dzieci skaczą na niej, mając ręce oparte o kozła, jednak nie przeskakują przez niego.
Nauka lądowania po odbiciu z kozła
Do ćwiczenia doskonalącego technikę lądowania z kozła sprawdzi się zwykła ławeczka gimnastyczna.
Taka drewniana ławeczka gimnastyczna przyda się do trenowania zeskoku. W tym celu uczeń musi na nią wejść, a następnie wysoko się od niej odbić i zeskoczyć do półprzysiadu na podłoże. Gdy dzieci opanują to ćwiczenie, można je odrobinę utrudnić. W wersji zaawansowanej polega ono na odbiciu się od ławeczki, wykonaniu rozkroku nóg w powietrzu, a następnie zeskoku do półprzysiadu.
Nauka odbicia od kozła – ćwiczenia doskonalące siłę mięśni rąk
Aby wzmocnić ręce i przygotować je do odbicia od kozła, warto podczas lekcji wychowania fizycznego wykorzystać materac montowany na drabinki.
Ten materac można wykorzystać do wykonywania ćwiczenia polegającego na jak najmocniejszym odbijaniu się rękami od pianki. Ma on antypoślizgową powierzchnię, co minimalizuje ryzyko poślizgnięcia się dziecka. Jednocześnie miękka, poliuretanowa pianka zapewni miękkie lądowanie uczniom, którym zdarzy się zbyt mocno odbić od materaca i upaść.
JAKI KOZIOŁ GIMNASTYCZNY POWINIEN ZNALEŹĆ SIĘ W SZKOLE?
Na szkolnej sali gimnastycznej powinien znaleźć się kozioł z regulowanymi nogami i taki, który można łatwo „przynieść” z zaplecza.
Ten kozioł ma nóżki, które pozwalają regulować jego wysokość od 90 do 140 cm – i to co 5 cm. Taka jego konstrukcja pozwala na stopniowe zwiększanie trudności wykonywania ćwiczenia. Nauczyciele wychowania fizycznego docenią też kółka przy nogach. Ułatwiają one przynoszenie tego ciężkiego sprzętu gimnastycznego z zaplecza sportowego na salę.
Mimo że uczniowie zwykle wzdrygają się na samą myśl o skoku przez kozła, nie należy wykreślać tego ćwiczenia ze scenariusza zajęć wychowania fizycznego. By dzieci podołały temu wyzwaniu, należy dobrze je do niego przygotować. Na sali gimnastycznej nie może też zabraknąć kozła gimnastycznego, który może na początku być naprawdę niski – to nie zniechęci uczniów do wykonywania skoków.